Wednesday, October 10, 2012

Ηλεκτρονικά συμβόλαια, συμβολαιογράφοι και σκέψεις μηχανοργάνωσης.



Σήμερα το απόγευμα έπρεπε να αναζητήσω στο πατρικό μου σπίτι, τα συμβόλαια του σπιτιού μαζί με το καταστατικό της πολυκατοικίας. Αφού είχα σχεδόν σαφείς εντολές και έδωσα την μάχη σε ντουλάπες γεμάτες με βιβλία και άλλα χαρτιά, κατάφερα να ξεθάψω κάτι γερασμένα έγγραφα από την δεκαετία του 80. Η ποιότητα των εντύπων ακόμα και αν βρίσκονταν καλά αποθηκευμένα σε ζελατίνες ήταν οριακή. Επίσης αυτή η τυπική χρήση ελληνικών με τάση αρχαΐζουσα με έκανε να γελάσω. Παράλληλα σκέφτηκα τον φίλο μου και οικογενειακό δικηγόρο που θα ήταν αναγκασμένος να τα διαβάσει και να βρει μερικά σημεία, στο καταστικό της πολυκατοικίας.

Τότε σκέφτηκα, κοίτα να δεις ταλαιπωρία. Θέλω για ένα ζήτημα την συμβουλή του δικηγόρου μου, για τον οποίο πρέπει να ψάξω παλιά έγγραφα τα οποία πρέπει να πάω να τους τα δώσω να προσπαθήσει να τα διαβάσει και πάει λέγοντας. Τι χάσιμο χρόνο και από μένα αλλά και απο αυτόν, ουσιαστικά θέλουμε να ψάξουμε μερικές παραγράφους σε μια συγκεκριμένη ενότητα. 

Μετά αναρωτήθηκα, εντάξει τότε ήταν 80 στα δικά μου συμβόλαια πρέπει να υπάρχουν ηλεκτρονικές κόπιες. Αν υπάρχουν. τι βλάκας γιατί δεν τις ζήτησα; Γιατί να πρέπει να κουβαλάω την τσάντα με ολο το ιστορικό της πολυκατοικίας και μετά την συμφωνία και μετά το καταστατικό. Γιατί να μην τα έχω σε ηλεκτρονική μορφή. 

Αφού τηλεφώνησα στον φίλο μου για τα σχετικά της υπόθεσης τον ρώτησα, πόσα και πια έγγραφα της διαδικασίας ήταν σε ηλεκτρονική μορφή. Μου λέει έχω μια έκδοση που μελέτησα του συμβολαίου, αλλά οι επίσημες εκδόσεις είναι στην συμβολαιογράφο. Μου έκανε φοβερή εντύπωση. Το 2012 είμαστε ακόμα υποχρεωμένοι να διαχειριζόμαστε υποθέσεις που η βάση τους είναι 100 φύλλα Α4 οι οποίες βρίσκονται σε 2-3 διαφορετικά μέρη και ανά τα χρόνια πρεπει να τα αναζητούμε, σε συμβολαιογραφικά γραφείο, σε υποθηκοφυλακεία και λοιπά.

'Ναι, μου λέει καλή η ηλεκτρονική έκδοση, αλλά πρέπει να υπάρχει σαφής απόδειξη, να υπάρχει αριθμός πρωτοκόλου, να υπάρχει αρχή που να βεβαιώνει την γνησιότητα σε όλα αυτά τα έγγραφα και μάλιστα από διάφορες μεριές για να είσαι καλυμμένος.΄.

Σκέφτηκα λογικό, αλλά τι μας εμποδίζει η σύνταξη και η συμφωνία μεταξύ 2 πλευρών (πχ ένα συμβόλαιο) να μην μπορεί να έχει και ηλεκτρονική μορφή. Δεν λέω ας εκτυπώσουμε και ας υπογράψουμε αλλά γιατί να μην μπορώ το έγγραφο να το καταθέσω ηλεκτρονικά, σε μια υπηρεσία του κράτους, να πάρει έναν ηλεκτρονικό αριθμό πρωτοκόλλου, να μην υπάρχει μια ηλεκτρονική υπογραφή της εκάστοτε υπηρεσίας του κράτους που να βεβαιώνει την γνησιότητα του. Γιατί πρέπει να υπάρχουν άσχημες και χαοτικές υπηρεσίες σαν τα υποθηκοφυλακεία που αρκετοί δικηγόροι σου λένε ιστορίες τρόμου για βιβλία με απίστευτες λίστες και την τέχνη να βρίσκεις το ιστορικό πχ κάποιου οικοπέδου, μέσα απο manual search. Γιατί θα πρέπει να πηγαίνει ο δικηγόρος να ψάξει έγγραφα αντί να είναι σε ηλεκτρονική μορφή και με μία ίσως διαδικασία (business process) να μπορείς επίσημα να ζητήσεις το έγγραφο;

Δεν έχω πλήρη άποψη για την όλη διαδικασία, αλλά σίγουρα από προηγούμενη εμπειρία μέσα από την συμμετοχή σε υλοποιήσεις συστημάτων που είχαν και έχουν ουσιαστικά να κάνουν με κατάθεση επίσημων εγγράφων και πληροφοριών - μέσα από διάφορες διαδικασίες και ελέγχους, μπορώ να πω ότι μια τέτοια υπηρεσία μπορεί να υλοποιηθεί σχετικά καλά. Μπορώ επίσης να 'υποσχεθώ' ότι σήμερα μπορούμε να πετύχουμε ένα τουλάχιστον 50% ψηφιοποίησης και εκμοντερνισμού της σημερινής διαδικασίας- κρατώντας για αρχή και πολλά από τα παλιά βήματα αλλά και συνήθειες.

'Εκανα μια γρήγορη βόλτα στο Υποθηκοφυλακείο Αθηνών, και είδα σε μια άκρη, μια 'πιλοτική' φόρμα αναζήτησης εγγράφων, η οποία βέβαια  θέλει νομοθετική ρύθμιση, και πάω στοίχημα αν πρέπει να βρείτε εκείνη την κόπια του συμβολαίου θα πρέπει να πληρώσετε κάποιον να πάει να το παραλάβει ή να μπει στην μέση και ένας συμβολαιογράφος .

Λίγο σαν σπόντα, αλλά χωρίς να θέλω να προκαλέσω flamewar - είναι δική μου ιδέα ή μου φαίνεται ότι σαν θεσμός ο συμβολαιογράφος είναι ουσιαστικά ένας ρόλος ο οποίος υποστηρίζει αυτή την τεράστια και πολύπλοκη γραφειοκρατική διαδικασία ή όχι; Πχ δεν κατάλαβα ποτέ γιατί πρέπει να πληρώσω αρκετές χιλιάδες euro για κάποιον να συντάξει ένα κείμενο που έτσι και αλλιώς οι δικηγόροι το έκαναν από την αρχή και μπήκαν στην διαδικασία να το βεβαιώσουν. Όπως και να έχει.

Ιδέες μηχανογράφησης λοιπόν για το απώτερο μέλλον, για την ώρα όσο ζω θα ελπίζω εκεί στην εφορία να αποφασίσουν (ίσως με νομοθετικό πλαίσιο ή βούληση) να κάνουν εκείνα τα περίφημα join στα ΑΦΜ μας και να ξεκινήσει ο πραγματικός έλεγχος στα όσα δηλώνει ο κάθε φορολογούμενος!



9 comments:

  1. Πολύ σωστές οι σκέψεις σου Πάρη!!! Το έχω πει πολλές φορές σε φίλους και γνωστούς ότι δεν μπορεί να ζούμε στην δεκαετία του 60 και του 70 που θεσπίστηκαν οι κανόνες και οι διαδικασίες αυτές. ΠΡΕΠΕΙ να αλλάξουμε ριζικά τις διαδικασίες μας! ΠΡΕΠΕΙ να αναθεωρήσουμε!

    Η τεχνολογία υπάρχει. Μπορείς και να πρωτοκολλήσεις και να υπογράψεις ηλεκτρονικά έγγραφα σε βαθμό που αν κάποιος προσπαθήσει να τα τροποποιήσει να αναφέρει την παράνομη τροποποίηση του εγγράφου.

    Θέμα είναι να ανοίξουν τα μυαλά και να υπάρχει η διάθεση για βήματα μπροστά! Όσο κρατάμε τα πάντα σε χαρτιά τόσο δεν θα μπορεί το "κράτος" να έχει τον έλεγχο και θα βλέπουμε αυτά που συμβαίνουν γύρω μας όλα αυτά τα χρόνια να συνεχίζονται χωρίς τελειωμό...

    ReplyDelete
  2. Φίλε μου πολύ καλές και λογικές οι παρατηρήσεις σου. Η τεχνολογία είναι εκεί έξω και περιμένει. Απλά στο κράτος αυτό χιλιάδες άνθρωποι βγάζουν χρήματα εξαιτείας των πολύπλοκων γραφειοκρατικών διαδικασιών. Αυτοί είναι και οι πρώτοι που θα προβάλουν αντίσταση σε κάθε είδους αλλαγή. Δυστυχώς...

    ReplyDelete
  3. Η τεχνολογία δεν είναι το challenging κομμάτι Πάρη. Αυτό το γνωρίζεις.

    Από αντίστοιχα παραδείγματα έχω ακούσει αρκετά τραγελαφικά όσον αφορά νόμους και διαδικασίες του κράτους. (μιλώντας για την Βρετανία)
    Πολλές φορές μάλιστα πρέπει να έρθεις σε επικοινωνία με παραπάνω από ένα άτομο για να ξεδιπλώσεις το κουβάρι.

    Όλα αυτά βέβαια πολεμώντας ένα καθεστώς που συντηρείται από την γραφειοκρατία.

    ReplyDelete
  4. Πάρη πολύ ωραίο άρθρο... με σωστά δομημένες σκέψεις και ιδέες. Παρόλα αυτά θα θελα να μοιραστώ μαζί σου και με τους αναγνώστες του Blog μια επιτυχημένη μηχανογράφηση υποθηκοφυλακείου την οποία ηγήθηκα ως τεχνικός υπεύθυνος. Αυτό της Θεσσαλονίκης στο οποίο μέσα από μία σειρά από έργα έχουν μηχανογραφηθεί όλες οι υπηρεσίες του, έχει ψηφιοποιηθεί όλο το ιστορικό και παρέχεται σε δικηγόρος και συμβολαιογράφους αναζήτηση συμβολαίων και άλλων εγγράφων ΜΟΝΟ ηλεκτρονικά από τους χώρους του φορέα ή μέσω διαδικτύου.
    Περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν στα παρακάτω links
    http://www.ots.gr/frontend/article.php?aid=220&cid=181
    http://blog.ots.gr/2011/11/13/μειώνοντας-τους-χρόνους-αναμονής-στα-2
    http://blog.ots.gr/2011/12/12/μειώνοντας-τους-χρόνους-αναμονής-στα

    ReplyDelete
    Replies
    1. Εξαιρετικό δεν το ήξερα. Αναρωτιέμαι γιατί δεν έγινε μια μαζική προσπάθεια. Κάθε υποθηκοφυλακείο είναι άλλος οργανισμός;. :/

      Delete
    2. Δεν έγινε μαζική προσπάθεια για τον απλό λόγο. Κάποιοι μέσα στο σύστημα ενοχλήθηκαν που μια περιφερειακή εταιρία έκανε δουλειά χωρίς λαμογιές και λαδώματα, και έκαναν ότι μπορούν για να απαξιώσουν την προσπάθεια, το έργο και φυσικά το αποτέλεσμα.
      Εδώ έχω ένα προσωπικό άρθρο που έγραψα πριν 1 1/2 χρόνο σχετικά με αυτό: http://ppapapetrou.blogspot.gr/2011/03/click.html

      Το απίστευο είναι οτι αυτό το άρθρο είναι ΑΚΟΜΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟ

      Delete
  5. Αυτό που πιστεύω μας κρατάει πίσω, οχι μόνο εμάς αλλα και τον υπόλοιπο κόσμο, στο να έχουμε ψηφιακά έγγραφα με απλουστευμένες διαδικασιες ειναι κυρίως η άγνια των ατόμων που είναι υπέυθηνα για τον έλεγχο αυτών των διαδικασιών. Δεν θέλουν να καταλάβουν το καινούργιο και το φοβούνται, ευεβρίσκουν προβλήματα και θέλουν να διατηρίσουν τα μέχρι τώρα δεδομένα. Αυτό ισχύει απο υπουργία, δημοσιες υπηρεσίες μέχρι και συμβολεόγράφους (που θα υποβαθμιζόταν ακομη περισσότερο ο ρόλος τους οπως αναφέρεις).
    Το άλλο ενδιαφέρον που κάνει κατά την γνώμη μου ποιό ενδιαφέρον αυτό είναι οτί όπως είχα δει πρόσφατα η γραφιοκρατία ουσιαστικά κοστίζει στο κράτος, αν θυμάμαι καλά, περίπου 10 δις τον χρόνο. Ειδικά αν σκεφτείς πως διαδικασίες που θα μπορούσαν να εκτελεστούν σε λεπτά και με περισσότερη σιγουριά, με την βοήθεια της τεχνολογίας, σημερά κάνουν μέρες η και μήνες.

    ReplyDelete
  6. Δυστυχώς και η "μηχανογράφηση" των υπηρεσιών πολλές φορές όπου γίνεται, γίνεται μόνο και μόνο για να βγάλουν λεφτά κάποιοι. Γνωρίζω απο πρώτο χέρι Δήμους που έχουν αγοράσε sw μόνο και μόνο γιατί ο Δήμαρχος και ενδεχομένως και κάποιος μεσίτης πήρε μίζα. Ανεξάρτητα τη εφαρομογή αγόρασε. Ασε που δεν χρησιμποιείται κιόλας
    Μια λύση θα ήταν το ίδιο το δημόσιο να φτιάξει μια εταιρία ή να αγοράσει μία εταιρία η οποία θα έχει αποκλειστικό στόχο την παραγωγή λογισμικού για ιδία χρήση. Αν δε το προϊόν ήταν καλό θα μπορούσε να το έξαγει σε άλλες χώρες.
    Μια άλλη λύση θα ήταν να δημιουργηθεί μια εθελοντική ομάδα η οποία θα προσπαθούσε να δημιουργήσει web εφαρμογές και υπηρεσίες που να υποστηρίξουν το δημόσιο.
    Είμαστε τόσο βαθιά διεφθαρμένοι που λυσεις τύπου διαγωνισμών, αναθέσεων κλπ δεν θα έχουν καμμία τύχη, φοβάμαι

    ReplyDelete