Monday, January 02, 2012

Συμβόλαια κινητού...και σκέψεις - η νέα καταναλωτική μου στάση απέναντι στις εταιρίες κινητής

Πριν από λίγο δέχτηκα το καθιερωμένο τηλεφώνημα από υπάλληλο της Cosmote για να με ενημερώσει για την επιδότηση που δικαιούμαι.80 euro επιδότηση, ή 110 για αγορά συσκευής ή  δέσμευση με πολύμηνα συμβόλαια για να μπορέσω να γλιτώσω μερικές 100αδες euro για μια συσκευή. Ακόμα μία χρονιά βλέπω πως το παιχνίδι της επιδότησης έχει γίνει αρκετά απλό και δεν αποτελεί πόλο έλξης για κάποιον καταναλωτή. Αποφάσισα αυτή την χρονιά, με βάση και τις τιμολογιακές- εμπορικές τακτικές όλων των εταιριών κινητής τηλεφωνίας να σταματήσω κάποιες παλιές μου καταναλωτικές συνήθειες και να διορθώσω λάθη. Στερνή μου γνώση να σε είχα τότε - θα πουν κάποιοι. Μπορεί και η κρίση να σε ωθεί να σκεφτείς καλύτερα, το παραδέχομαι ότι έκανα λάθη. Μετά από τόσα χρόνια χρήσης, αρκετά λεφτά σε λογαριασμούς και πειραματισμό με όλες τις εταιρίες καταλήγω πια στα παρακάτω συμπεράσματα και παράπονα.
  • Μέτριο σήμα: Στην περιοχή που μεγάλωσα και μένω και θα μένω (Χαϊδάρι/ Αιγάλεω) καμία από τις εταιρίες κινητής δεν έχουν καλό σήμα. Μετά από πειραματισμό με όλες, κάποιες από αυτές εδώ και χρόνια έχουν παραδεχτεί την κακή κάλυψη από το δίκτυο τους. Το σήμα λοιπόν δεν είναι παράγοντας που βλέπω κάποια διαφοροποίηση - με άλλα λόγια το τελικό προϊόν για μένα δυστυχώς είναι μέτριας ποιότητας - άρα θα πρέπει να βρω άλλους παράγοντες να κάνω την επιλογή μου. Μπορεί για εσένα που διαβάζεις στην Χ, Ψ περιοχή να είναι διαφορετικά, είμαι συγκεκριμένος λοιπόν. Δεν σου κρύβω ότι πολλές φορές χρησιμοποιώ υπηρεσίες όπως το facetime και το viber για να μιλήσω στον φίλο μου ή την κοπέλα μου 3 τετράγωνα πιο κάτω - μιας και με την κινητή το σήμα θα χαθεί μέσα σε χρόνο dt  ενώ μέσα από VoIP μπορούμε να μιλάμε πιο καθαρά και με σταθερότητα! (Δεν είμαι υπερβολικός, μια επίσκεψη στο σπίτι και στην περιοχή και θα σε πείσει).
  • Τιμολογήσεις: Καθαρά προσωπική άποψη, θεωρώ ότι οι εταιρίες κινητής συνεχίζουν να μας χρεώνουν αρκετά. Πρόσεχε δεν είμαι αυστηρός αλλά η ταπεινή μου άποψη είναι ότι τα τιμολόγια τους σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες δεν είναι παραπλήσια - στην δική μου περίπτωση πληρώνω 50-60 το μήνα για να μην μπορώ να μιλήσω τις μισές φορές από το τηλέφωνο γιατί κάθε 10 λεπτά χάνει το σήμα. Μπορώ να πω ότι και με τις 3 μεγάλες εταιρίες που δοκίμασα οι τιμολογήσεις είναι ανάλογες και δεν υπάρχει αυτή την στιγμή ανταγωνιστής που να έχει να προσφέρει κάτι πραγματικά καλύτερο - και τον οποίο τώρα πια θα προτιμούσα. 
  • Το κοινωνικό δίκτυο: Ο μόνος λόγος που με κρατάει στην Cosmote αυτή την στιγμή, είναι ότι μεγάλος αριθμός από άτομα με τα οποία επικοινωνώ έχουν συμβόλαια στην ίδια εταιρία και μπορώ να έχω ένα σημαντικό ποσό δωρεάν λεπτών ομιλίας. Πχ για 2-3 χρόνια που αποφάσισα να μεταβώ στο δίκτυο της Vodafone για να 'τιμωρήσω΄την cosmote είτε γιατί δεν μου έδινε μεγάλη επιδότηση είτε γιατί πίστευα ότι θα είχα καλύτερο σήμα με τους ανταγωνιστές - κατέληξα στο συμπέρασμα ότι οι λογαριασμοί μου διπλασιάστηκαν και τελικά ούτε καλύτερο σήμα είχα ούτε έκανα οικονομία. Όσο δε για την συσκευή που κατάφερα να πάρω με μικρότερη τιμή- την πλήρωσα στο τριπλάσιο μέσα από λογαριασμούς. Αν έχω να δώσω κι εγώ μια πολύ φορεμένη συμβουλή - είναι διάλεξε εταιρία με βάση τα στατιστικά των δικών σου ανθρώπων, οικογένεια, φίλοι επαγγελματικοί συνεργάτες. 
  • Επιδοτήσεις, νέες συσκευές και συμβόλαια: Κι εγώ σαν καταναλωτής ουκ ολίγες φορές έπεσα στην παγίδα της επιδότησης και αλλαγής συμβολαίου για να μπορέσω να πάρω αρκετά φτηνότερα ένα τηλέφωνο. Καταλαβαίνω πια την χαζομάρα μου, όπως έγραψα και πιο πάνω η κρίση μας χρειαζόταν λίγο και εγώ παραδέχομαι το λάθος μου. Πιο πριν έγραψα ότι άλλαζα εταιρίες για να κερδίσω 100-200  euro επιδότησης και τελικά τα πλήρωνα τριπλάσια σε λογαριασμούς. 'Άλλες φορές έπεφτα στην παγίδα (πάλι για το κόλλημα /αρρώστια μου για μια συσκευή - το παραδέχομαι) να δέχομαι πολύμηνες συμβάσεις 18μήνες ή 24μηνες για να πάρω πάλι φτηνά μια συσκευή. Πάλι όμως ήμουν χαμένος γιατί εμένα τελικά με ενδιαφέρει η τεχνολογία το τηλέφωνο το και όχι το δίκτυο.Μέσα σε 18 ή 24 μήνες μπορεί αν δω 2 καλύτερα μοντέλα και να θέλω να τα αποκτήσω. 
    • Ένα ΜΕΓΑΛΟ μου παράπονο προς τα εμπορικά τμήματα των εταιριών αυτών είναι ότι έχουν μια στρεβλή πολιτική για τους σταθερούς πελάτες τους. Θα κάνουν τα πάντα για να κερδίσουν ένα νέο πελάτη από ανταγωνιστή θα του προσφέρουν ένα τηλέφωνο δωρεάν ή θα του δώσουν μια προνομιακή τιμή σε συμβόλαιο - και την ίδια υπηρεσία σε κάποιον τωρινό πελάτη δεσμευμένο με πολύμηνο συμβόλαιο δεν θα το προσφέρουν. Καταλαβαίνω την μάχη για την νέο πελάτη αυτό που δεν καταλαβαίνω σε επέκταση του γνωστού εμπορικού στυλ (καροτάκι για το γαιδουράκι) είναι γιατί δεν κάνουν ανάλογες κινήσεις σε τωρινούς πελάτες. Πχ παραδέχομαι ότι όταν βγήκε το iphone4s επικοινώνησα με την cosmote για να δω τι επιδότηση έχω ή τι αλλαγές θα μπορούσα να κάνω στο πρόγραμμα μου για να αποκτήσω  την συσκευή. Τελικά δεν έκανα τίποτα γιατί η εταιρία ουσιαστικά μου πρότεινε για να πάρω το πολυπόθητο για μένα τηλέφωνο ουσιαστικά να κάνω νέο συμβόλαιο. Όλες οι άλλες εναλλακτικές ήταν απλά άνευ σημαντικής αξίας. Παραδέχομαι ότι αν μου έδινε την επιλογή πχ να μου σπάσει το 18 μην συμβόλαιο να μου κάνει ΝΕΟ (δεν θα με έχανε) και να μου δώσει την συσκευή σε καλή τιμή θα με κρατούσε πιο πολύ σαν πελάτη. Δεν ξέρω αν έχουν κάνει μελέτες και έχουν δει ότι δεν τους συμφέρουν τέτοιες κινήσεις - δηλαδή να ανά τροφοδοτούν με νέα συμβόλαια τους τωρινούς πελάτες. Θα τολμούσα να πω ότι υπάρχει χώρος για ανταγωνιστές - να δώσουν μια νέα πολιτική στο κομμάτι της αγοράς που ονομάζουν established πελάτες. 
  • Δεν δεσμεύομαι ξανά: Δεν θα δεσμευτώ ποτέ ξανά με συμβόλαιο μεγαλύτερο από την ελάχιστη  υποχρέωση που πρέπει να έχω. Είναι τώρα 12 μήνες; Αν αύριο είναι 6 θα προτιμήσω να το κάνω έτσι - κατάλαβα την χαζομάρα μου τελικά μέσα στον χρόνο να πληρώνω για το χόμπι πάθος μου για την τεχνολογία μια συσκευή διπλάσια μέσα στον διπλάσιο χρόνο απ ότι να την έπαιρνα μια φορά.
  • Συνεχίζω να γουστάρω τηλέφωνα και νέες τεχνολογίες σαν καταναλωτής - αυτό είναι δεδομένο, αλλά από δω και πέρα θα προτιμώ να αγοράζω ανεξάρτητα και όποτε θέλω και μπορώ την συσκευή και να μην δεσμεύομαι με καμία εταιρία. Στο κάτω κάτω δυστυχώς το τελικό τους προϊόν δεν είναι και το καλύτερο για την περιοχή μου - και προτιμώ να δώσω τα σημαντικά λεφτά (επιλογή μου) σε μια συσκευή που πραγματικά τα αξίζει. 
  • VoIP/Internet : Εξαιτίας της ανάγκης  μεγάλο μέρος κλήσεων και μηνυμάτων γίνεται μέσα voip/internet/wifi. Το 90% των μηνυμάτων με τα κοντινά μου πρόσωπα γίνεται μέσα από wifi/internet enabled υπηρεσίες και όχι με παραδοσιακές μεθόδους. Το έχω γράψει πολλές φορές σε αυτό το blog ότι οι συγκεκριμένες υπηρεσίες θα γίνουν πιο γνωστές. Facetime, viber, skype, kik, whatsapp.
Άντε και του χρόνου, πάω να ξοδέψω τα 80 euro επιδότησης σε μείωση παγίου.Όσο μεγαλώνει ο αριθμός των επαφών μου που έχουν smartphone και wifi στο σπίτι τους - θα μειώνεται και το πακέτο με τα δωρεάν λεπτά. Όσο για το iphone4S ναι θα γούσταρα να το πάρω αλλά κι αυτό και το επόμενο που θα βγει θα το αγοράσω όταν μπορώ και όταν επιλέξω. Έμαθα πια κι εγώ (αργά θα μου πεις) ότι έτσι ΠΡΑΓΜΑΤΙ είναι φτηνότερα και όχι μέσα από δεσμεύσεις, κι ας τσούζει την τσέπη. Δεν έχω μετανιώσει ούτε ένα euro για κομμάτια καλής τεχνολογίας (ιδιαίτερα apple, παραδέχομαι το πάθος μου).

7 comments:

  1. Πολύ λογικά όσα γράφεις. Εγώ θα σου πρότεινα το εξής. Θες νέα συσκευή σαν το 4S;
    Ζήτα αλλαγή παρόχου και περίμενε. Θα σε πάρουν στο καπάκι από την Cosmote και θα σε καλοπιάσουν για να μην φύγεις. Εκεί λοιπόν θα τους πεις "ή μου δίνετε το τηλέφωνο ή φεύγω γιατί το δίνουν οι άλλοι τσάμπα".
    Φυσικά το ίδιο ισχύει κι αν ήσουν vodafone.
    Οσο για το δίκτυο κι εγώ στην περιοχή μου έχω χάλια δίκτυο σε ΌΛΟΥΣ τους παρόχους (όλοι βγαίνουν στα μπαλκόνια για να μιλήσουν).
    Και όταν έκανα παραπονο στην Cosmote τελικώς με πήρε τεχνικός και κάναμε δοκιμές έδωσα μέχρι και το ακριβές σημείο που μένω για να καταλήξουμε οτι η περιοχή έχει χαμηλό σήμα λόγω απουσίας κεραίας η οποία για να μπει (ή να ξαναμπεί υποθέτω) δεν εξαρτάται μόνο από την Cosmote. Και ο νοών νοείτω. Στο μεσοδιάστημα (για πάντα δηλαδη) εγώ μιλάω με μία μπάρα και με συνεχείς αποσυνδέσεις και αναγκάζομαι να κάνω κλήσεις από το σταθερό (δυστυχώς δεν έχω τόσους φίλους με viber, kik κλπ) συν οτι ρουφάω τη μέγιστη ακτινοβολία αφού το κινητό χωρίς κεραία κοντά εκπέμπει τα κέρατά του (μετρημένο με μηχάνημα)

    ReplyDelete
  2. Μην δεχτείς την επιδότηση. Κάνε τηλεφωνική αίτηση φορητότητας π.χ. στην Vodafone. Όταν σε πάρουν απο την cosmote πες οτι σου πρόσφεραν το τάδε πρόγραμμα συμβολαίου με έκπτωση 50%.
    Σίγουρα θα σου αντιπροτείνουν την ίδια ή περισσότερη έκτπωση σε ανάλογο πρόγραμμα.
    Κάνω το ίδιο 3 χρόνια στην Vodafone. Δεν αφήνουν κανέναν να φύγει. Τον Δεκέμβριο που έληγε το συμβολαίο μου στην Voda μου πρόσφεραν έκτπωση στο πάγιο 30% αντι για 50% που είχα. Με μια άιτηση φορητότητας στην Cosmote η έκπτωση έγινε 55% συν ότι έχω και άλλη έκπτωση λόγω συνδυαστικής προσφοράς με την HOL.

    ReplyDelete
  3. δεν ξέρω τι θα κερδίσω απο την όλη διαδικασία..αλλά ίσως το κάνω.

    ReplyDelete
  4. Θα κερδίσεις χρήματα στο πάγιο, αν δεν θες μία νέα συσκευή.

    ReplyDelete
  5. Να κάνω μια ερώτηση,η επιδότηση πως βγαίνει,μόνο ανάλογα με τους λογαρισμούς που κάνεις η παίζει ρόλο και κάτι άλλο?

    ReplyDelete
  6. παίζουν ρόλο και οι λογαριασμοί αλλα τα τελευταία χρόνια έχουν ρίξει τα μέγιστα όρια που μπορούν να σου δώσουν και δεν υπάρχει σχετική αναλογία. Με άλλα λόγια η επιδότηση βγαίνει ανάλογα με το τι θα επιλέξουν στα ανώτατο όριο :).

    ReplyDelete
  7. Συμφωνώ απόλυτα μαζι σου. Και εγω φέτος το iphone 4s το πήρα χωρίς καμία δέσμευση συμβολαίου. Η επιδότηση που μου έδιναν στην vodafone ηταν 100 ευρώ και τη θεωρώ μηδαμινή στα τόσα χρόνια πελάτης που εiμαι. Τώρα για το κόλπο με αίτηση σε άλλη εταιρεία σε εμένα έβγαινε το iphone φτηνό μόνο σε 24 μηνό συμβόλαιο. Αλλα και εγω εχω τον έρωτα μου με την apple και σε λίγο καιρό θα έχουμε iphone 5.

    ReplyDelete