Saturday, February 26, 2011

Ο γητευτής των λιονταριών...not (MacOSX Lion)

Θα ήταν μάλλον υποκριτικό να πω ότι δεν απογοητεύτηκα λίγο με το γεγονός ότι δεν μπορώ να δοκιμάσω την preview έκδοση του νέου MacOSX Lion, το οποίο θα βρεθεί κοντά μας κατά το καλοκαίρι. Χαζεύω δεξιά και αριστερά τους τυχερούς με τα διάφορα review όπως εδώ ή εδώ.

Η Apple φαίνεται αποφασίζει (εκτός και αν έχουμε κάποια έκπληξη και το preview δεν προλάβαιναν να το κάνουν να έχει full 32bit CPU support) να μην υποστηρίξει όσα mac δεν έχουν pure 64bit επεξεργαστές. Αυτό σημαίνει ότι όσοι σαν και μένα έχετε ένα mac με Intel αρχιτεκτονική CoreDuο ή Core Solo, αγορασμένο 2006-2007 τότε επίσημα δεν θα δείτε Lion ποτέ.

Είναι λίγο παράξενο σαν αίσθηση, εδώ και 5 χρόνια σχεδόν τα μηχανήματα μου περνούσαν από τον χρόνο με όλες τις αναβαθμίσεις. Δείξτε μου εσείς έναν ενεργό PC-α με το configuration του 2006 χωρίς να έχει βάλει ούτε μια νέα βίδα πάνω να τρέχει παραπάνω από καλά Windows 7. Μέχρι και το καλοκαίρι όπου  θα έρθει το Lion θα απολαμβάνω αυτό το πράγμα- με τον παλιό μου iMac kαι το mac mini που είναι της ίδιας ηλικίας! Τα μηχανήματα μου θα συνεχίζουν να δουλεύουν λογικά, αλλά μάλλον θα μείνουμε στην έκδοση του Snow leopard.

Από την άλλη η Apple παίρνει μια στρατηγική θέση απέναντι στα 64bit. Μιας και είναι ή ίδια που φιάχνει τα μηχανήματα έχει την δύναμη και την επιλογή να ορίσει και τους κανόνες του παιχνιδιού - δηλαδή να αφήσει κάποιους χρήστες έξω με hardware 5ετίας ή και πιο πίσω. 

Τεχνικά πιστεύω ότι η απόφαση είναι σωστή, θα απλοποιήσει πολύ και την δική τους δουλειά (αν και δεν ξέρω αν το Lion θα είναι σε όλα τα επίπεδα 64 bit Kernel, applications ή σε κομμάτια) παράλληλα θα απλοποιήσει και την δουλειά των προγραμματιστών που θα χρειαστεί να υποστηρίζουν μόνο μία έκδοση - αρχιτεκτονική. 

Σαν παλιός χρήστης σίγουρα δεν θα μπορώ να απολαμβάνω ακόμα πιο νέα λειτουργικά στο παλιό  μου hardware. Δεν νιώθω βέβαια εντελώς αδικημένος. Τα 5 χρόνια αυτά ήταν η πρώτη φορά που δεν χάλασα ουτε μια δραχμή σε hardware για ένα μηχάνημα που δεν χάλασε ποτέ, και πάντα μπορούσα να του εγκαθιστώ την τελευταία έκδοση λειτουργικού. Σαν πελάτης γενικά νιώθω ευχαριστημένος. (όχι δεν προσπαθώ να δικαιολογήσω κανέναν ούτε μου βγαίνει η γνωστή σε όλους μας φανατίλα). 

Υποψιάζομαι ότι προς το καλοκαίρι ή τον επόμενο χειμώνα θα έρθει η ώρα για έναν νέο iMac για μένα - αν και το ζαχαρώνω εδώ και 1 χρόνο το project αυτό η οικονομική στενότητα και η γενικότερη κατάσταση δεν μου επιτρέπουν αγορές έτσι για πλάκα - εξάλλου το μηχάνημα μου δουλεύει άψογα ακόμα και θα συνεχίσει να το κάνει.
Θα μπορούσα να πειραματιστώ με το laptop μου το οποίο είναι Core2Duo αλλά δεν θέλω να ρισκάρω εργαλεία στην δουλειά απλά και μόνο για να πάρω μια γεύση απο το Lion. 

Τέλος δεν θα μπορούσα να μην σχολιάσω ότι το Lion έχει υποστήριξη για την εντολή TRIM 
("In computing, a TRIM command allows an operating system to inform a solid-state drive (SSD) which blocks of data are no longer considered in use and can be wiped internally. While TRIM is frequently spelled in capital letters, it is not an acronym; it is merely a command name.¨) ref Wikipedia. Δες εδώ σχόλια και πληροφορίες.

Αρκετή συζήτηση έχει γίνει για την TRIM τα προηγούμενα χρόνια, ιδιαίτερα από τότε που τα Windows7 την υποστηρίζουν (ας πούμε και κάτι καλό). Πολλά άρθρα γράφτηκαν για το ότι το MacOSX ουσιαστικά δεν είχε ανάγκη αυτό το χαρακτηριστικό εξαιτίας του filesystem και άλλων μηχανισμών. Η αλήθεια μάλλον ήταν στην μέση. Μάλλον το MacOSX ήταν πιο φιλικό σε SSD  έστω και χωρίς την TRIM αλλά όταν πλησιάζει η ώρα και η τεχνολογία  εχει ωριμάσει αρκετά για να μπει ακόμα και σε Desktop (δεν είναι απίθανο να παίξει το σενάριο σε μελλοντικά iMac να έχουν SSD για το λειτουργικό) - έπρεπε να το υποστηρίξουν.

Όπως και να έχει το Lion φαίνεται ότι θα έχει αρκετά νέα χαρακτηριστικά - αλλαγές και σε βασικά του κομμάτια οπότε ομολογώ το περιμένω με ανυπομονησία παρόλο που 2 απ' τα 3 mac μου θα μείνουν πίσω.

update: εδώ θα βρεις ακριβώς το μοντέλο mac και πληροφορίες για το hardware του

14 comments:

  1. Εαν αυτο το ποστ ειναι για να πεισεις τον εαυτο σου οτι εισαι σε καλυτερη μοιρα απο εναν "ανταγωνιστη" pc-α και εχεις ηδη πεισθει, τοτε ολα καλως. Αλλιως για ποιο λογο το εγραψες;

    ReplyDelete
  2. σκέψεις ρε συ για την ελευση του Lion, φυσικά και με τρώει που δεν μπορώ να το δοκιμάσω έχω- απο την άλλη απλά σκέφτομαι σαν καταναλωτής .Μοιράζομαι μια σκέψη αυτό τίποτα άλλο.

    ReplyDelete
  3. Δεν γνώριζα αυτή τη λεπτομέρεια, αν και το δικό μου Macbook είναι νομίζω επόμενης γενιάς αφού τρέχει 64Bit εφαρμογές. Θα συμφωνήσω κι εγώ ότι δεν γίνεται να υπάρχει πάντα συμβατότητα προς τα πίσω, γίνεται κάτι αντίστοιχο με τους επεξεργαστές γενιάς PowerPC που έχουν μείνει στο Tiger αν δεν κάνω λάθος. Σε κάθε περίπτωση πιστεύω οτι 5 χρόνια χρήσης για έναν υπολογιστή είναι πολύ μεγάλη ζωή (και λογικά δεν θα πεθάνει απλά θα μείνει λίγο πίσω) και έχει αποσβεστεί ακόμα και το κόστος ενός Mac. Αν δε είναι και για επαγγελματική χρήση ακόμα περισσότερο

    ReplyDelete
  4. όχι ρε γαμώτο :-( . Έχω ένα macbook(2007) και ένα imac(2008). Είμαι απόλυτα ευχαριστημένος(από leopard->snow leopard και τώρα...?) και να σου πω την αλήθεια δεν θέλω και να αλλάξω hardware. Το macbook μου ειδικά έχει περάσει απίστευτα πράγματα, το έχω αναβθμίσει κιόλας και είναι πολύ γρήγορο. Ελπίζω να μην αναγκαστώ μετά από 1-2 χρόνια να πάρω άλλο. Όπως είπες και στο post σου, σε 4 χρόνια δεν έχω αγοράσει άλλο hardware!

    P.S πρώτη φορά σχολιάζω, σε διαβάζω χρόνια, το blog σου ηταν η αφορμή που πήρα mac.

    ReplyDelete
  5. Επέτρεψε μου να γίνω ο "PC-ας" που θα καταρρίψει τον ισχυρισμό σου στην 3η παράγραφο. Εγκατέστησα χωρίς κανένα πρόβλημα Windows 7 σε Laptop Acer αγορασμένο τέλη του 2004 με μοναδική αναβάθμιση +1GB μνήμης το 2006. ( αποδίδει άψογα ως data entry μηχάνημα στο γραφείο )

    Με εντυπωσιάζει ο τρόπος που αντιμετωπίζεις το συγκεκριμένο θέμα. Ενώ απ' την μία ξέρω ότι είσαι μεγάλος υποστηρικτής της Apple, απ' την άλλη έχω διαπιστώσει ότι δεν έχεις την λογική του "προβάτου" που έχουν ορισμένοι παθιασμένοι, με παρωπίδες, fans διαφόρων εταιρειών.

    Πόσο πια να απλοποιηθεί η δουλειά αυτών των προγραμματιστών του OS X? Δεν είναι ήδη απλοποιημένη όταν ο kernel υποστηρίζει επεξεργαστές μετρημένους στα δάχτυλα;

    Αν οι Apple users δεχτούν "αμάσητο" το συγκεκριμένο γεγονός, η ίδια η εταιρεία δεν θα έχει πρόβλημα σε κάποια χρόνια να λέει: "θέλετε την έκδοση 11; Πάρτε την νέα γενιά Mac", το ίδιο για την 12 κ.ο.κ.

    Από εκεί που το λειτουργικό ήταν κλειστό σε Apple sold hardware, θα γίνει μόνο διαθέσιμο σε hardware με ημερομηνία λήξης;

    Προς Θεού δεν θέλω να ξεκινήσω κάποια διαμάχη.

    Αλλά το έχω ξαναπεί σε διάφορες περιστάσεις: Αν η Apple είχε σαν 1η προτεραιότητα τον χρήστη και όχι το κέρδος ( δεν λέω να μην έχει στους στόχους το κέρδος, υπόψιν ) θα έκανε το OS X ανοιχτό σε χρήστες εκτός του "mac hardware". Έστω και κουτσά, όπως γίνεται τώρα με εγκατάσταση του λειτουργικού ως Hacintosh, αλλά επίσημα, με διάθεση updates.

    PS: Κάτι παίζει με τα comments στον Blogger...

    ReplyDelete
  6. φτου γαμώτο πράγματι κάτι παίζει με τα comments - πάμε ξανά (λιγο πιο σύντομα).

    @Victoras

    Αγαπητέ δεν διαφωνώ γενικά. Πιστεύω βέβαια ότι η μετάβαση από PPC σε Intel ήταν πιο χοντρή σαν κίνηση και εκεί οι δυσαρεστημένοι πελάτες αρκετοί. Η συγκεκριμένη κίνηση τώρα με το Lion θα έχει κάποια θύματα όπως εγώ αλλά μάλλον είναι πολύ μικρότερη σε σχέση τους χρήστες PCC. Ομολογώ ότι αν ήμουν τότε χρήστης PPC θα ένιωθα πραγματικά εκνευρισμένος.

    Απο την άλλη νομίζω ότι υπάρχει μια διαφορά στο acer μηχάνημα σου. Το imac μου δεν είναι ακόμα data entry μηχάνημα, συνεχίζω να το χρησιμοποιώ για τα πάντα , podcast, video, image editig (οσο κάνω τα απλά), editing, surfing εκτός απο games. Γενικότερα τα updates του λειτουργικού δεν το έκανα πιο αργό αλλά μπορώ να πω το αντίθετο του έδιναν νέα πνοή.

    Όπως γράφουν και πιο πάνω, δεν νομίζω ότι τα 5 χρόνια είναι λίγα, άσε που πιστεύω ότι το μηχάνημα αν δεν πάει από καμία τάση της ΔΕΗ θα συνεχίσει να παίζει κανονικά (περιμένω κάποια στιγμή τον δίσκο ίσως να πεθάνει αλλά είναι μέσα στο πρόγραμμα).

    Θα συμφωνήσω μαζί σου στην υπόθεση ότι η Apple μπορεί να ξεκινήσει να έχει τέτοιες στρατηγικές αποφάσεις και εκλάμψεις πιο συχνά κάτι το οποίο και σε μένα (όσο και να την υποστηρίζω) δεν θα μου αρέσει και θα κράξω ανάλογα. Δεν μπορώ να σου πω ότι θα το κάνει ή δεν θα το κάνει, θα δείξει ο καιρός.

    Την μετάβαση σε πλήρη κατάσταση 64bit την περιμένουμε εδώ και χρόνια. Οι εταιρίες που ελέγχουν και τα 2 μέρη (hardware - software) όπως η apple νιώθουν έτοιμες ότι ήρθε ο καιρός να την κάνουν. Άλλες όπως η Microsoft επειδή ελέγχει μόνο το μέρος software νιώθει ότι θα δυσαρεστήσει ακόμα πιο πολλούς σε σημείο να χάσει - αλλά πιστεύω αργά ή γρήγορα θα κάνει κινήσεις προς την ίδια κατεύθυνση. Όσο για το linux δεν θα μου κάνει εντύπωση μερικά distro να γίνουν full 64 bit only, εξάλλου το fragmentation εκεί είναι τόσο μεγάλο που θα υπάρχουν πάντα εναλλακτικές για τους υπόλοιπους.

    Τέλος δεν πιστεύω ότι η Apple θα ανοίξει ποτέ την πλατοφορμα της - το κλειστό μοντέλο της φαίνεται ότι δουλεύει αρκετά και για την ίδια αλλά και για τους τελικούς χρήστες. Εγώ θεωρώ ότι αυτή την στιγμή δεν υπάρχει επι της ουσίας σαν user experience, επένδυση χρημάτων και παραγωγικότητας πιο ισορροπημένη λύση από αυτή της Apple. Την δική μου επένδυση πάντως την βλέπω σε διάστημα 5 έτων και νιώθω ευχαριστημένος.

    Όπως και να έχει συζήτηση κάνουμε, και φυσικά comments keep them coming! Σε ευχαριστώ!

    ReplyDelete
  7. με μοναδική αναβάθμιση +1GB μνήμης το 2006." Σύνολο τώρα; "αποδίδει άψογα ως data entry" με λίγα λόγια εγκατέστησες win7 και μείωσες τις απαιτήσεις σου;

    Τέλος θα ήθελα πραγματικά να ακούσω από κάποιον(που υποστηρίζει wins or Linux) έναν απλό πιστικό λόγο γιατί δεν πάει με MAC. Είναι απλά τα πράγματα και εσείς με τα wins τα κάνετε πολύ δύσκολα χωρίς να υπάρχει λόγος.

    Το ότι μια τέτοια μεγάλη αναβάθμιση στο OS δεν βρίσκει συμβατούς κάποιους "παλιούς" υπολογιστές εμένα (mac book pro i7 user) με κάνει να χαίρομαι διότι επιτέλους το μηχάνημά μου θα τρέχει αυτό που του "αξίζει" και εγώ ως "αφεντικό" θα το αγαπήσω ακόμα πιο πολύ αφού θα μου δουλεύει στο higher level. Στην τελική σε μια υποτιθέμενη σύγκριση win7 vs MacOSx Lion στο ένα θα μιλάμε μόνο για τα νέα εντυπωσιακά features και στο άλλο για το ποσό συχνά κολλάει.

    Προς Wins users: Μην ψάχνεται λόγο να επιβεβαιωθείτε για το υπάρχων λογισμικό σας ψάχνοντας για ένα ελάχιστα παραπονεμένο Mac user που στην προκειμένη περίπτωση όχι μόνο δεν είναι παραπονεμένος άλλα κάνει και σχέδια να αγοράσει νέο Apple μηχάνημα...

    PS: Πάρι θα ήθελα να δίνω το twitter μου στα comments το θεωρείς λάθος...

    ReplyDelete
  8. @cfilippou

    χρησιμοποιώ το standard setting του blogspot - δεν ξέρων αν στο setting OpenID μπορεί αν παίξει το twitter αν και δεν βλέπω τέτοια επιλογη!

    ReplyDelete
  9. @cfilippou Κόλας στο πως χρησιμοποιώ το μηχάνημα; Δηλαδή για να επιβεβαιωνόταν αυτό που λέω θα έπρεπε να του κάνω benchmark?

    Σχετικά με αυτά που αναφέρεις περί κολλημάτων των Win7 θα πρέπει να σου πω ότι είσαι λάθος, τελείως λάθος. Έχω Windows 7 στο σπίτι από τότε που βγήκανε και το μόνο πρόβλημα που είχα ήταν από μία κάρτα γραφικών ( ήθελε καθάρισμα ), έχω φτάσει μέχρι και εβδομάδες uptime χωρίς κανένα πρόβλημα ( με ενδιάμεσα sleep sessions ).

    Μου κάνει εντύπωση ότι πολλοί hardcore mac users κρίνουν λειτουργικά χωρίς να τα έχουν δοκιμάσει. Τα Windows 7 είναι - ευτυχώς - ό,τι πιο ώριμο έχει βγάλει αυτή η ριμάδα η Microsoft.

    Να αναφέρω ξανά ότι την δεδομένη στιγμή δουλεύω καθημερινά με Windows 7 ( στο σπίτι & το γραφείο ) - μερικές φορές σε G4 με OS9/10 ( dual boot ) και έναν iMac του 2009 που τρέχει snow leopard. Ah, και ταυτόχρονα με servers σε CentOS. Δεν τα αναφέρω αυτά προς "επίδειξη", αλλά πίστεψε με ξέρω πολύ καλά τα + & - των παραπάνω λειτουργικών συστημάτων, ειδικά αυτών που απευθύνονται σε end users.

    Και να σου δώσω έναν πολύ πειστικό λόγο γιατί δεν κάνω το switch: Αν έβρισκα σε Apple hardware το μηχάνημα που έχω τώρα, θα μου κόστιζε πάνω από 2500€ ( Mac Pro μόνο δηλαδή ) ενώ τώρα μου κόστισε ~1000€.

    Αυτό αρκεί νομίζω.

    ( Viktoras aka netfreak )

    ReplyDelete
  10. μια παρατήρηση Viktora. δεν εχω σταματήσει δυστηχώς να χρησιμοποιώ windows 7 εξαιτίας δουλειάς -είμαι αναγκασμένος να τα έχω δίπλα μου. Επίσης δεν έχω σταματήσει με χαρά να βοηθώ φίλους και να τους φτιάχνω τα μηχανήματα από hobby:).

    Τα windows 7 είναι μια καλή προσπάθεια..αλλά πιστεύω αρκετά μακριά απ' το macosx.

    ReplyDelete
  11. Βρε δεν διαφωνώ. Εγώ τα χαρακτηρίζω ως το πρώτο decent αποτέλεσμα της 10ετίας για την MS.

    Το θέμα είναι ότι όσο ανώτερο είναι το OS X, είναι "δεμένο" με το "Apple certified" hardware ( ή μάλλον τους συνδυασμούς αυτού ).

    Αν είχα τώρα π.χ. ένα iΜac του 2005 κι ένα mac mini του 2005 - έστω και ως secondary μηχανήματα - και η Apple με "έκοβε" από τα updates θα άκουγε τρελές κατάρες.

    Θυμάσαι κάτι αντίστοιχο και πως αντέδρασε η MS? Να σου θυμίσω, εννοώ τα XP. Όσο ηλίθιο λειτουργικό κι αν ήταν, δεν σταμάτησε το support μαχαίρι, ίσα ίσα προειδοποίησε αρχικά, "θα κόψουμε το official support σε 5 χρόνια", πέρασε ο καιρός, άρχισε να τα κόβει, υπήρξε αντίδραση από κατασκευαστές και καταναλωτές και συνέχισαν να πουλιούνται, συνέχισαν να ζουν ως λειτουργικό.

    Ακόμα χειρότερο - παραπλήσιο και πρόσφατο - φάουλ της Apple και με τους Xserve. Ouch.

    ReplyDelete
  12. Νομίζω πως προσπαθείς μάταια να πείσεις τον εαυτό σου. Είναι φάουλ η apple.

    Μου θυμίζεις κάποιον που είναι τρομερά ερωτευμένος με την φίλη του και μόλις έμαθε πως γυρνούσε με κάποιον νταγλαρά. Και άρχισες να λες διάφορα όπως: ναι κάποιος ξάδελφος ήταν, χμμμ την παραμέλησα και εγώ τελευταία που έβλεπα τσαμπιονς και του Μήτσου του γνωστού μου του τα φόρεσε, για ένα καφέ πήγαν μόνο, και κοίταξα τα οπίσθια της συναδέλφου μου κτλ κτλ.

    Όμως η αλήθεια είναι μια και το ξέρεις...

    ReplyDelete
  13. @sitemaker ένα μηχάνημα + software που σε υπηρετεί 5-6 χρόνια χωρίς το παραμικρό..δεν είναι φάουλ.
    Το imac μου δεν κουράστηκε..ξεπεράστηκε!!!

    διαφωνώ - το παράδειγμα με την φίλη είναι άστοχο εντελώς

    ReplyDelete
  14. @pari
    Φάουλ δεν είναι το μηχανημά σου, ούτε εσύ σαν χρήστης.
    Φάουλ για μένα είναι η μήλο όταν αποκλείει από την επόμενη έκδοση τους 32Bitους. Δεν καταλαβαίνω τον λόγο... Όπως δεν θα το καταλάβαινα αν το έκανε η μικροαπαλή.

    Τελος πάντων το παράδειγμα με την φίλη ήταν χιούμορ όπως θα καταλαβες και με αυτό θα ήθελα για άλλη μια φορά να θέσω σε όλους τους funs των (μικροαπαλή versus μήλο) ότι εταιρίες είναι τα προιοντα τους πωλούν ας μη δίνουμε και τόσο σημασία σε αυτά (πάντα κατά την ταπεινή μου γνώμη που δεν είναι υποχρεωτικό να την αποδέχονται όλοι).
    Αλλωστε η πληροφορική όπως είπες και ο συγχωρεμένος εχει σχέση με τους υπολογιστές όση η αστρονομία με τα τηλεσκόπια...

    ΥΓ Πάντως το δικό μου mac mini θα το τρέχει το lion καθότι και 64bito να 'ούμε...
    Καλό βράδυ και καλή καρδιά!!!

    ReplyDelete