Monday, December 27, 2010

αν θες όμως τόσα.... χωρίς απόδειξη

Λένε κάποιοι ότι αυτό συνέβαινε και πιο παλιά. Ομολογώ  δεν το θυμάμαι τόσο έντονα! Πας σε μικρο μεσαία μαγαζιά. Σε μαγαζιά που θα κάνεις παζάρι ή θα σου πουλήσει ο ιδιοκτήτης με άλλα λόγια και όχι η πωλήτρια στο Attica και στο theFuckTheMall. Πας να αγοράσεις κάτι αξίας, κάτι που κοστίζει πάνω απο 100 euro να πω χαρακτηριστικά ή πολλαπλάσιο των 100. 

Σε πιάνει σιγανά και σου λέει - με απόδειξη έχει τόσο, με ρευστό και χωρίς απόδειξη τόσο. Αυτές τις μέρες μου έτυχε 3 φορές. Φυσικά ζήτησα απόδειξη ακόμα και όταν μπορούσα να γλιτώσω 50-60 euro. Γιατί το έκανα; Δεν ξέρω γιατί είμαι πατριώτης τι να πω, για το κούτελο μου για να μπορώ να κάθομαι να κράζω τον κάθε μικρό και  μεγάλο φόρο απατεώνα - ας ειναι φίλος και γνωστός. 

Θα μπορούσα να γλιτώσω 50-60 euro -  μου αρέσουν οι έμποροι. Σου το πασάρουν το τυράκι λες και σου κάνουν τεράστια χάρη. Σου ζητάνε ουσιαστικά στην τιμή μεταπώλησης που έχουν ήδη βάλει κέρδος - να κλέψετε και οι 2 το κράτος. Εσύ να μην πληρώσεις το ΦΠΑ και αυτός να αποκρύψει αν όχι ΟΛΟ το μεγαλύτερο ποσό!!! Αναρωτιέμαι ποιος κερδίζει πιο πολύ!

Έχω γράψει και παλιότερα δεν έχω εμπιστοσύνη στον μέσο Έλληνα έχει την απατεωνιά μέσα του. Αλλά αγαπώ την χώρα μου, αγαπώ τους φίλους, αγαπώ τον κόσμο που θέλω και τον τόπο μου και σκέφτομαι τι μπορεί να γίνει. 
Η λύση είναι δημιουργία πιο έξυπνων διαδικασιών. Ναι εφαρμόστε την κάρτα συναλλαγών και μην μας τα πρήζετε με προσωπικά δεδομένα - σε μια χώρα που 1 στους 3 πολίτες έχουν λογαριασμό facebook.

Βάλτε την πληροφορική πιο ενεργά μέσα στην δημόσια διοίκηση - ας φτιάξουμε έξυπνα συστήματα επαλήθευσης και έλεγχου.

Δώσε κίνητρα στον πολίτη μιας και δεν μπορείς να βασιστείς στην ηθική του και τη αγάπη στην πατρίδα ή στον φόβο του νόμου - δώσε του κίνητρα να λέει στον κάθε μαγαζάτορα 'απόδειξη αλλιώς δεν αγοράζω'. 

Κάποιοι λένε ότι ένα πιο σφιχτό σύστημα θα σκοτώσει την παραοικονομία! Ας την σκοτώσει κύριοι κανένα πρόβλημα. Έτσι και αλλιώς οικονομικά έχουμε βουλιάξει - άρα ότι έχει γίνει μέχρι τώρα μας έχει οδηγήσει στην καταστροφή. Ας γίνει και μία αλλαγή προς κάτι καλύτερο. 

Κάποιοι με κατηγορούν ότι αρκετές φορές γράφω για τον δημόσιο τομέα (που το κάνω) , λες και είναι η πηγή όλων των κακών (που δεν είναι). Όπως λοιπόν πολλές φορές έχω γράψει ότι το ελληνικό δημόσιο πρέπει να μειωθεί ραγδαία, να γίνει άρση της μονιμότητας, να δημιουργηθούν διαδικασίες αξιολόγησης, να γίνουν διορθώσεις μισθολογικές σε δημόσιους υπαλλήλους με πενιχρούς μισθούς και σε κάποιους άλλους που μας πίνουν το αίμα με 'επιδόματα οθόνης υπολογιστή - έτσι και με την φορο-εισπρακτική μηχανή!


Είμαι πολύ σίγουρος και το πιστεύω ακράδαντα ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε όχι τον τέλειο φοροεισπρακτικό μηχανισμό αλλά ένα σύστημα το οποίο μπορεί μειώσει δραστικά και αυτόματα την φοροδιαφυγή! Ένα σύστημα που θα βασίζεται στους αυτοματισμούς στην απλή νομοθεσία και θα εμπλέκει τον δημόσιο λειτουργό στον μικρότερο βαθμό!Δεν ανέχομαι πια να περιμένω από τον κάθε καρεκλοκένταυρο εφοριακό να πάει και να βρει τον κάθε μαγαζάτορα ή έμπορο ή ελεύθερο επαγγελματία που φοροδιαφεύγει. Η τεχνολογία μπορεί να μας βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό να τα βρίσκουμε μόνοι μας. Δεν εμπιστεύομαι πια και τον κάθε εφοριακό να σου πω την αλήθεια -μέχρι και αυτός που ζει δίπλα στην γειτονιά μου σήκωσε πολυκατοικία από το τίποτα - να υποθέσω ότι είχε λεφτά ε; ας γελάσω!

Πολιτική θέληση - γρήγορες κινήσεις και λιγότερα λόγια θέλει.  Υπάρχουν άνθρωποι να το κάνουν αναρωτιέμαι; Μερικές φορές νιώθω ότι θα μπορούσα να δωρίσω και μέρος από τις γνώσεις μου ή την διάθεση μου για να δημιουργηθεί κάτι τέτοιο, έτσι για το γαμώτο - για να βλέπω να γονατίζουν μικροί μεγάλοι μεσαίοι δεν με ενδιαφέρει.

Το μεγάλο μας πρόβλημα σαν έθνος, είναι ότι δεν έχουμε καταλάβει ότι η δική μου μικρή παρανομία και η δική σου και η δική του, όλα με τον έναν ή τον άλλο τρόπο - δημιουργούν μια τελική  κατάσταση και διαμορφώνουν το περιβάλλον. Επιλέγουμε όλοι μας βέβαια τις πράξεις μας, να τις περιορίζουμε γύρω από το εγώ μας - αυτή η περίφημη κατάρα και συνάμα ευλογία του Έλληνα - η ατομικότητα.Μάλλον ήρθε η ώρα της συλλογικότητας.

Άντε και καλή φοροδιαφυγή - με τόσα που έχω δει αυτές τις μέρες!

6 comments:

  1. Πες τα χρυσοστομε…

    Και εγώ τα ίδια λέω, αλλά ποιος ακούει…

    ReplyDelete
  2. Δεν είναι βέβαια η φοροδιαφυγή μόνο ελληνικό φαινόμενο. Μου συνέβη στην Νέα Υόρκη, σε ένα τουριστικό μαγαζί (όχι πολυκατάστημα) και έπαθα την πλάκα μου. Μάλιστα δεν δεχόταν και την πιστωτική μου (προφανώς για να μην φαίνεται καθόλου η συναλλαγή). Στο τέλος σχεδόν μαλώσαμε...
    Έχεις δίκαιο Πάρι...Εμάς μας γδέρνουν στους φόρους και άλλοι μεταπράτες φοροδιαφεύγουν χωρίς να παράγουν ουσιαστικά τίποτα...Ελλάς η χώρα των μεσαζόντων (κάθε είδους)

    ReplyDelete
  3. Αυτό με το ΦΠΑ είναι η μεγαλύτερη απάτη που έκαναν χρόνια οι Έλληνες γιατί ουσιαστικά αυτός κερδίζει και όλο τον φόρο που θα πλήρωνε, επειδή αναγκαστικά θα είχε δηλώσει μέσω της απόδειξης. Μιλάμε για 30% στον τζίρο του έτσι.

    ReplyDelete
  4. Συμφωνώ σε όλα, Πάρη. Το μόνο που δεν καταλαβαίνω είναι πως θα μειώσει η φοροκάρτα την φοροδιαφυγή. Η φοροκάρτα είναι μια ευκολία για τον καταναλωτή ώστε να μην χρειάζεται να μαζεύει αποδείξεις. Ο μαγαζάτορας πάλι τα ίδια θα σου λέει: Τόσα με χρήση της φοροκάρτας, λιγότερα χωρίς χρήση της φοροκάρτας.

    ReplyDelete
  5. έχεις δίκιο μερικές ιδέες που έχουν γίνει γνωστές απο πολλούς είναι!

    1) μείωση του ελάχιστου ποσού συναλλαγών με μετρητά σε 100 ή 200 euro και παράλληλα έλεγχος για επαναλαμβανομενα transaction απο το ιδιο ΑΦΜ μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα έτσι ώστε να περιορίσεις το κόλπο που κάνουν οι ελευθεροι επαγγελματίες με το να σπάνε τα ποσά!

    2) αύξηση των ορίων του αφορολόγητου όπως τώρα δηλαδή με τις αποδείξεις - αλλά επειδή κανείς δεν πιστεύει ότι μπορεί ο κρατικός μηχανισμός να μας ελέγχει με χάρτινες αποδείξεις..τώρα ο έλεγχος θα γίνεται αυτόματα από το σύστημα οπότε ο καταναλωτής θα προσπαθεί να μαζεύει transaction στην κάρτα του!

    Νομίζω τα 2 παραπάνω μαζί με την κάρτα θα μείωναν την φοροδιαφύγει στην λιανική σε ένα 20-40 % ίσως και παραπάνω..αλλά όκ απλά κάνω υποθέσεις και εμπειρικούς υπολογισμούς.

    Πως σου φαίνεται;

    ReplyDelete
  6. Πάντως το να μη πληρώσεις το ΦΠΑ το καταλαβαίνω εν μέρη. Κλέβεις κι εσύ κι ο μαγαζάτορας, δημιουργείς κι άλλο μαύρο χρήμα -αλλά έχει μια ισορροπία το πράγμα.

    Αυτό που δεν αντέχω να βλέπω είναι που κάποιοι πληρώνουν το ΦΠΑ και δε ζητάν απόδειξη! Χαρίζουν δλδ 11-23% στο μαγαζάτορα στερώντας τα έσοδα από το κράτος. Το παρατηρώ ειδικά σε φούρνους, ψιλικατζίδικα, DVD club κλπ.

    ReplyDelete