Friday, August 31, 2007

Συμβουλές για την πρώτη 'εργασιακή' συνέντευξη (ΙΤ)

Disclaimer: Οι απόψεις παρακάτω είναι προσωπικές και δεν θεωρώ ότι αποτελούν την απόλυτη αλήθεια! Όσοι διαφωνείτε ή έχετε παρόμοιες εμπειρίες, μπορείτε να τις παραθέσετε στα comments, τα οποία είναι ανοιχτά και ελεύθερα για τον καθένα!

Πολλές φορές δέχομαι ερωτήσεις για διάφορα πράγματα που αφορούν την τεχνολογία ή το επάγγελμα μας (προγραμματισμός και IT). Όταν παρατηρήσω ότι μερικές ερωτήσεις επαναλαμβάνονται, δηλαδή 2 ή 3 διαφορετικά άτομα σε τυχαίες στιγμές θέτουν σχεδόν το ιδιο ερώτημα είναι μία άριστη ένδειξη ότι θα μπορούσα να γράψω ένα post. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν!

1.Είμαι νέος - ψάρακας - και αναζητώ εργασία - είμαι καταδικασμένος στις πιο πολλές συνεντεύξεις, στις οποίες θα λάβω μέρος - επειδή δεν έχω προυπηρεσία;

Αγαπητέ ψαρούλη, εεε λάθος νέε συνάδελφε (χα χα).Το γεγονός ότι βγήκες απο το πανεπιστήμιο και ψάχνεις για δουλειά δεν είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να ντρέπεσαι ή να νιώθεις μειονεκτικά στην οποιαδήποτε συνέντευξη θα λάβεις μέρος. Όταν μια εταιρία έχει στα χέρια της το βιογραφικό σου, με ολα τα στοιχεία και είναι σε κατάσταση ότι θέλει να επανδρώσει θέσεις με τα δικά σου προσόντα και ας μην έχουν εμπειρία - είναι μια συνειδητή επιλογή - αν δεν ήταν δεν θα έμπαινε στην διαδικασία να σε καλέσει και να τα πείτε! Άρα γενικά πρέπει να αποβάλεις από μέσα σου το - δεν έχω προϋπηρεσία είμαι καταδικασμένος. Όλοι κάπως πρέπει να αρχίσουν και πάντα θα υπάρχουν ανάγκες για όλα τα διαθέσιμα φάσματα εμπειρίας στο εργατικό δυναμικό! Ρεαλιστικά θα πρέπει να πούμε ότι ανάλογα με την δυναμική της αγοράς η ζήτηση για νέους - rookies μπορεί να μεταβληθεί - αλλά σίγουρα δεν είναι ένας λόγος για να απογοητευτείς - όλοι έχουν θέση στην αγορά - και πάντα όλοι ευχόμαστε η ελληνική IT αγορά να μεγαλώνει αλλά και να γίνεται ωριμότερη!

2. Τι πρέπει να γράψω ότι ξέρω στο βιογραφικό και τι δεν πρέπει!

Τα πράγματα είναι απλά και δεν θέλει πολύ σκέψη απλά λογική! Αν έχεις μόλις τελειώσει το πανεπιστήμιο τότε είναι σίγουρο ότι το βιογραφικό σου θα έχει ως τα
σημαντικά κομμάτια του - τις σπουδές σου, τι έκανες που το έκανες - τι πτυχιακή έκανες με ποιον (αν έχει σημασία), αν έλαβε μέρος σε ιδιαίτερες ομάδες, δραστηριότητες. Καθώς θα περνάνε τα χρόνια και θα βάζεις προϋπηρεσία στο βιογραφικό σου θα δεις ότι τα extended κομμάτια για τις σπουδές σου θα πιάνουν όλο και μικρότερο χώρο - θα τα μειώνεις μιας και το δυνατό σημείο θα είναι ..οι προηγούμενες δουλειές. Άρα για την ώρα γράψε γιαυτό που έχεις πετύχει στο ακαδημαϊκό σου παρελθόν. Αν έχεις στόχο συγκεκριμένες εταιρίες οι οποίες έχουν συγκεκριμένες τεχνολογίες στην ατζέντα τους, δήλωσε σε εμφανές μέρος με ποιες από αυτές έχεις ασχοληθεί! Εγώ πχ προτιμώ στο βιογραφικό μου με΄τα την δήλωση της προϋπηρεσίας να βάζω ένα ξεχωριστό τμήμα και να έχω ως λίστα τις όποιες τεχνολογίες έχει τύχει να δω και να δουλέψω μαζί τους.

Κάτι πολύ σημαντικό και ένα τραγικό κατά την γνώμη μου λάθος που κάνουν πολλοί! Μην τα παραλές σε αυτό το σημείο δηλαδή στο τι ξέρεις! Όταν σου κάνω συνέντευξη να είσαι σίγουρος ότι πολλές φορές θα έχεις απέναντι σου ανθρώπους με αρκετά χρόνια εμπειρία που μπορούν μέσα σε 5 λεπτά με συγκεκριμένες ερωτήσεις να καταλάβουν - χωρίς να σε φέρουν και σε δύσκολη θέση - αν λες αλήθεια! Όπως λέω σε όλους, ειναι καλύτερο να είσαι ειλικρινής και συγκεκριμένος για το τι ξέρεις παρά παπαρολόγος και γενικόλογος μιας και έτσι χάνεις στο προφίλ σου! Μην ντρέπεσαι που δεν ξέρεις - δεν σου ζητάει κανείς σε αυτό το επίπεδο να τα ξέρεις όλα, απλά προσπάθησε να τους πείσεις ότι είσαι αρκετά σοβαρός/η και συνειδητοποιημένος/η και ότι έχεις την διάθεση να μάθεις και να εξελιχθείς! Άρα όχι υπερβολές στην λίστα με τις τεχνολογίες!

3. Όταν θα πάω στην συνέντευξη - ξέρεις αν θα μου κάνουν τεχνικές ερωτήσεις αν ναι ποίες;

Από την δική μου εμπειρία 4 στις 5 εταιρίες πληροφορικής στην Ελλάδα θα σου κάνουν τεχνικές ερωτήσεις - οπότε είναι ένα στάδιο το οποίο θα πρέπει να περιμένεις - αλλά μην αγχώνεσαι χαλάρωσε. Μάλιστα μερικές από αυτές μπορεί να σε υποβάλλουν και σε κάποιο γραπτό τεστ. Το τι θα σε ρωτήσουν εξαρτάται από πολλούς παράγοντες! Καταρχήν θα θέλουν με κάποιο τρόπο να δουν σε ποιο βαθμό ξέρεις αυτά τα οποία γράφεις στο βιογραφικό σου, επίσης κάθε εταιρία έχει ένα σύνολο από τεχνολογίες με τις οποίες δουλεύει - θέλει να δει μήπως τυχόν ξέρεις ή έχεις ακούσει γι'αυτές - τέλος όσο πιο πολλά λες ότι ξέρεις ή όσο πιο πολλή είναι η εμπειρία σου και οι απαιτήσεις σου σίγουρα θα βάλουν την κάθε εταιρία σε μια διαδικασία να πεισθεί ότι λες αλήθεια! Δεν υπάρχει φανερή λίστα για το τι θα σε ρωτήσει ο καθένας. Πριν από μερικούς μήνες μου ζητήθηκε να φτιάξω ένα ερωτηματολόγιο για την εταιρία που δουλεύω - ως μέρος της διαδικασίας συνεντεύξεων στην οποία συμμετείχα! Σίγουρα δεν υπήρχε τρόπος να πετύχεις μερικές από τις ερωτήσεις κάπου (μερικές άλλες ναι) μιας και η πολιτική που ακολουθήθηκε ήταν ότι είχαμε τις συγκεκριμένες Α ανάγκες και θέλαμε ο κάθε υποψήφιος να μας μιλήσει για συγκεκριμένες Α λύσεις. Σε άλλη εταιρία μπορεί να είναι μια πιο γενική διαδικασία - εξαρτάται λοιπόν από τις ανάγκες και την πολιτική της εταιρίας.

Εγώ αυτό που θα πρότεινα στον καθένα είναι το εξής! Μερικές μέρες πριν πας στην συνέντευξη είναι καλό να κάνεις μια επανάληψη σε όλες αυτές τις τεχνολογίες (αν μπορείς)- τις οποίες λες ότι ξέρεις! Δεν είναι άσχημο, ίσα ίσα θα φρεσκάρεις και μερικές που ίσως έχεις ξεχάσει και φυσικά θα σου δώσει ένα αέρα σιγουριάς γιαυτό το κρίσιμο στάδιο της συνέντευξης.

4.Τι πρέπει να φορέσω στην συνέντευξη!

Σε αυτή την ζωή όλα είναι σχετικά!Εγώ θα παραθέσω την δική μου άποψη! Μπορεί αρκετοί να μην συμφωνήσουν! Γενικά λοιπόν θεωρώ ότι η παρουσία σου σε μια συνέντευξη, θα πρέπει να δίνει μια εικόνα σοβαρή αλλά όχι σοβαρό φανή! Δηλαδή έχω δει και ως πιο νέος σε συνεντεύξεις σε εταιρίες που δούλευα, ανθρώπους να έρχονται με φόρμα, αθλητικά, άλλους κυριολεκτικά να βρωμάνε ή άλλους λες και θα πηγαίνανε σε γάμο ή είχαν πρώτο τραπέζι στον Πλούταρχο μαζί με τη Λίτσα από τα Πατήσια που ξεδιπλώνει την λαϊκή της περσόνα μέσα από το wondebra στηθόδεσμο της και τα λελουδία στα μαλλιά της :P!

Πιστεύω σε αυτή την κατάσταση δεν πρέπει να είσαι ούτε χύμα αλλά ουτε και γαμπρός! Δεν είμαι στυλίστας και δεν μπορώ να ξέρω τι γουστάρεις να φοράς. Ένα τζινάκι με ένα πουκαμισάκι ή ένα ανάλογο παντελόνι και όχι τα παπούτσια του μπάσκετ τα θεωρώ μια χαρά. Γενικά η ιδέα είναι να δείξει ότι δίνει μια αίσθηση σοβαρότητας στην περίσταση και δεν είσαι σοβαροφανής. Μια καλή εξωτερική εικόνα συμμαζεμένη και μετρημένη πάντα κάνει καλή εντύπωση - όσο και να θέλουν να παρουσιάζουν αρκετοί ότι δεν έχουν πρόβλημα - πίστεψε με όλοι μα όλοι το κοιτάζουν!


5. Άλλες συμβουλές κατά την διάρκεια της συνέντευξης;

5.1) Ψυχραιμία δεν είναι το τέλος του κόσμου, στην καριέρα σου θα κάνεις αρκετές μην σου πω 10άδες.

5.2) Είναι σαν το σέξ, φτάνει να κάνεις μία για να δεις τι παίζει παρόλα αυτά με τα χρόνια που θα κάνεις πιο πολλές θα γίνεσαι καλύτερος/η χα χα!

5.3)Μην ντρέπεσαι, να χαμογελάς και γενικά να προσπαθήσεις να είσαι θετικός/η, κάνε αυτόν που σου παίρνει συνέντευξη να καταλάβει ότι έχει να κάνει με κάποιον/α συνειδητοποιημένο και όχι κάποιον μυξιάρη, φοβισμένο ή γλείφτη!

5.4)Αν σε ρωτήσουν αν θες εσυ να μάθεις μερικά πράγματα μην διστάσεις να ρωτήσεις για ότι έχεις απορία πχ.
τι κάνει η εταιρία, για ποια δουλειά προορίζεσαι αν τυχόν υπάρχει συνεργασία, τι λεφτά παίζουν στο τραπέζι, τι ασφάλιση προτείνει η εταιρία ΙΚΑ/ ΤΕΒΕ, ποια είναι η πολιτική της εταιρίας όσο αναφορά το ντύσιμο dress code, τι γίνεται με το κάπνισμα - αν δεν καπνίζεις, αν έχεις break, αν πρόκειται να κάνεις ταξίδια, τι περιθώρια εξέλιξης μπορεί να έχεις, αν τυχόν υπάρχει βοήθεια για να κάνεις κάποια σεμινάρια εκπαίδευσης κτλ κτλ + ότι άλλο νομίζεις σημαντικό. Είπαμε μην είσαι παθητικός/η δείξε ενδιαφέρον , αυτό δείχνει και στον άλλον ότι είσαι υπεύθυνος και σε ενδιαφέρει να κάνεις την καλύτερη επιλογή!

5.5) Κάτι στο οποίο έχω μια ευαισθησία - όταν φεύγεις και γίνει μια τυπική χειραψία ΜΗΝ δώσεις το χεράκι σου σαν κοριτσάκι 5 χρονών που φοβάται μήπως της κάνουν κακό! Κάνε μια decent χειραψία - δεν κάνουμε hi five ουτε yo!


Ελπίζω να σου έδωσα μια ιδέα. Κράτα απο τα παραπάνω, ότι νομίζεις σημαντικό ή σοβαρό.Να είσαι ψύχραιμος/η, σοβαρός/η, δείξε ενδιαφέρον για την διαδικασία και την δουλειά και να έχεις υπομονή. Η εύρεση εργασίας είναι μέρος τη ζωής κάθε ιδιωτικού υπαλλήλου και όσο καλύτερα συμπεριφέρεσαι τόσο καλύτερα για την καριέρα σου. Καλη επιτυχία και ευχαριστώ για τον χρόνο σου!


υγ)το hr είναι ένα τόσο ενδιαφέρον κομμάτι - και ομολογώ ότι σκέφτομαι κατα καιρούς να κάνω κάποιες κινήσεις για να σπουδάσω - μελετήσω αυτό τον τόσο σημαντικό και πολύπλοκο χώρο.Στην ελλάδα ακόμα ο όρος HR δεν μπορούμε να πούμε ότι έχει τεράστια αναγνώριση αλλά είναι γεγονός ότι πολλές εταιρίες προσπαθούν τα τελευταία να οργανωθουν στον συγκεκριμένο με εξειδικευμένο προσωπικό.

6 comments:

  1. Πολύ καλός οδηγός. Τι έγιναν τα one click σχόλια (ενδιαφέρον, διασκεδαστικό κτλ;)

    ReplyDelete
  2. τα έβαλα ξανά - είναι πολυ lame και προβληματικός ο μηχανισμός! δες πως σέρνονται...τέσπα είναι χρήσιμα ...
    βασικα δεν τα ειχα βγαλει ποτέ απλά σταματησαν σε κάποιο update τους να δουλεύουν!

    ReplyDelete
  3. Συμφωνώ... καιρό έχω να πάω όμως. Σε προφορική ερώτηση έχει τύχει να διαφωνήσω τρελά ;) και την πήρα τη δουλειά τότε.

    ReplyDelete
  4. Πολύ καλό post!

    Για τη χειραψία:
    www.manager-tools.com/2006/04/secrets-of-a-great-handshake/

    Για το cv (αν και για άτομα με εργασιακή εμπειρία):
    www.manager-tools.com/2005/10/your-resume-stinks/

    Θανάσιμο λάθος είναι τα ψέματα μέσα στο CV.
    "Άριστη γνώση design patterns" και ο υποψήφιος δεν έχει ξανακούσει το strategy, decorator και mvc;
    "Πολύ καλή γνώση των τεχνολογιών JSP/Servlets" και ο υποψήφιος δεν ξέρει τι είναι bean, session/page/application scope, GET/POST;
    "Καλή γνώση JavaScript" και ο υποψήφιος δεν ξέρει τι είναι DOM;

    Το παιχνίδι χάνεται οριστικά σε εκείνα τα σημεία.

    ReplyDelete
  5. Ki emeis poy to spoydasame to HR, ti katalavame?

    ReplyDelete
  6. θα προσθετα το εξης: Ο υπάλληλος / εργοδότης / manager που βρίσκεται στην αλλη πλευρα μπορει να κάνει ερωτησεις του στυλ "αν κακογα**σεις το βραδυ θα ξεσπασεις στην δουλεια σου / πελατη;"

    ειναι πραγματικοτητα σε μεγαλες εταιρειες

    ReplyDelete